korfbal hier vind je alles over korfbal

Top Linkpartners
korfbal regels

Hier vind je Korfbal regels

Korfbal is een sport waarbij de bal alleen met de handen wordt gespeeld. Het wordt op een rechthoekig veld gespeeld en elke ploeg bestaat uit vier spelers en vier speelsters, die de bal in de korf proberen te schieten. De belangrijkste kenmerken van de sport zijn: veelzijdigheid, samenspel, gecontroleerd fysiek contact en gelijkheid van geslachten.

Korfbal is een gecontroleerde contactsport. Dit betekent dat gedurende het spel contacten tussen spelers van beide ploegen zijn toegestaan maar dat de scheidsrechter moet fluiten wanneer het contact tussen spelers er toe leidt dat een speler uit dit contact voordeel behaalt. In dat geval dient hij de desbetreffende speler te bestraffen in overeenstemming met de regel die is overtreden. Uiteraard dient hij in gevallen van ongecontroleerd contact de desbetreffende speler te bestraffen volgens de regel die is overtreden.

Overal waar “spelers” staat, worden ook “speelsters” bedoeld.

De hier beschreven regels zijn bedoeld voor wedstrijden voor volwassenen
en in het bijzonder voor IKF-toernooien en vriendschappelijke interlands. Toch kunnen bijvoorbeeld regels met betrekking tot de grootte van de bal, het speelveld, de duur van de wedstrijd, het aantal vervangingen en het aantal time-outs per ploeg aangepast worden aan de landelijke omstandigheden; waar dit wordt toegestaan spreekt men van “wedstrijdregels”.

Wanneer de term “wedstrijdregels” wordt gebruikt, kan dit ook gelezen worden als “wedstrijdreglement”.

Deze toelichtingen dienen om van nut te zijn te zijn bij het leiden van korfbalwedstrijden, alsmede om aan te geven in welk geval in een wedstrijdreglement de algemene korfbalregels mogen worden gewijzigd of aangepast.

Overal waar in de Spelregels Zaalkorfbal over 'vloer' wordt gesproken is voor toepassing van de spelregels voor veldkorfbal het woord 'grond' van toepassing.
Download alle Spelregels (PDF)